lauantai 24. maaliskuuta 2012

Linnuilla avaruuteen

Angry Birds. Voiko enää tutumpaa tai tunnetumpaa suomalaista tuotetta, peliä, konseptia tai ilmiötä edes olla? Rovio teki mobiilipelillään täydellisen maailmanlaajuisen läpimurron. Voidaan puhua todellisesta markkinoinnin ilmiöstä.

Angry Birds ei kuitenkaan ole Rovion tuhkimotarina. Peli ei syntynyt tyhjästä täyteen kukoistukseensa ja miljoonien mobiilipelaajien intohimoiseen käyttöön. Lintujen ammuntaa edelsi viitisenkymmentä erilaista kokeilua ja versiota eri peleistä ennen kuin oikea ja myyvä konsepti keksittiin.

Nyt nuoren yhtiön saatua tuulta purjeisiin, on rimaa nostettu valtavasti korkeammalle. Ja näin pitääkin tehdä. Jos he jäisivät tyytyväisinä pyöriskelemään dollareissa, alkaisi suosittujen Lintujen alamäki välittömästi. Tyytyväisyys johtaa kehityksen pysähtymiseen, josta taas seuraisi paikoillaan polkeminen. Kuluttajat kyllästyisivät nopeasti, alkaisivat kokeilemaan uutta peliä ja unohtaisivat Angry Birdsin.

Eilen nokialaisia huolestutti Rovion markkinointijohtaja Vesterbackan puheet uudesta Angry Birds- versiosta. Seuraavalla sovelluksella Linnut valloittavat avaruuden. Vesterbackan sanoman mukaan Rovio ei tekisi Windows Phone sopivaa versiota. Tällaisesta lausunnosta oli syytäkin painaa kulmat kurttuun. Mikään älypuhelin ei ole nykyisin mitään ilman vihaisia lintuja.

Tänään monet huolestuneet saivat kuitenkin balsamia. Rovion toimitusjohtaja Held paikkaili virkaveljensä lausuntoja vakuuttamalla nokiaomistajille, että Angry Birds- tullaan näkemään myös Lumia-puhelimissa. Huolestuttavaa Nokia kannalta on heidän "riippuvaisuutensa", jopa yhdestä pelistä. Todennäköistä olisi nimittäin Lumian ja muiden Windows-pohjaisten puhelimien myynnin rauhoittuminen, jos käyttäjien ei olisi mahdollista pelata suosikkipeliä laitteella.

Vielä pieniä huomioita Rovion pelin älykkäästä kokonaisuudesta. Mihin ihmeeseen Angry Birdsin suosio perustuu?

Ensinnäkin tarina lintujen ja possujen vastakkainasettelusta on veikeä ja tuore. Hahmot ovat kiinnostavia ja hauskoja. Toiseksi pelin pelaaminen on helppoa kaikenikäisille. Sekä tottuneet pelaajat että ensikertaa mobiilipelejä kokeilevat pystyvät onnistumaan Angry Birdsin kanssa. Käytännössä peliä pelataan yhden sormen liikkeellä, joten selkeästi riittävä yksinkertaisuus vetoaa käyttäjiin.

Kolmas syy on, jo edellä mainittu, jatkuva pelin kehittäminen ja uusien pelikenttien, haasteiden, tuominen pelaajille. Mainiota on myös mahdollisuus saada käyttöön erilaisia "ammuksia" pelin edetessä. Angry Birds jaksaa yllättää, siksi sitä jaksaa pelata.

Rovion tavoite on yltää oheistuotteiden myyntiluvuissa ja liikevaihdossa Disneyn tasolla. Rima on nostettu yhtiön sisällä korkealla, mutta he ovat ehdottomasti oikealla tiellä. Lintupehmolelut ja muut tuotteet olivat kuumaa ja kysyttyä tavarataa joulumyynnissä.

Nokia on laskenut, Rovio on noussut. Valta tuskin vaihtuu, mutta yhteistyöllä molempien käyrät näyttävät ylöspäin.

Suomalaisen yhteistyön puolesta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti