tiistai 21. helmikuuta 2012

Linja-autossa(?) 4

Joukkoliikenteellä matkustaminen kannattaa. Mitä useampi luopuu oman henkilöauton käytöstä ja hyppää linja-autoon tai junaan, sen parempi. Ilmansaasteet vähenee liikenteessä olevien saastuttavien ajoneuvojen määrän pienentyessä. Miksei julkisen liikenteen käyttäjämäärissä näy jyrkkiä kasvukäyriä, vaikka tästä on puhuttu jo vuosia? Syitähän riittää.

Ensinnäkin hinta. Opiskelijakortillakin matkustaessa hinnat liikkuvat kipurajoissa, vaikka matkan saa puoleen hintaan. En uskalla edes kuvitella millaista olisi lähteä matkaamaan opiskeluajan päätyttyä. Matkalippujen kiskurihinnat eivät millään houkuttele matkaajia astumaan julkisiin. Ja joka vuosi pyydetään enemmän ja enemmän.

Toinen syy on luotettavuus. Tänä(kin) talvena on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että VR:n junat kulkevat aikataulusta myöhässä. Pahimmillaan näin kerran asemalla ollesani erään yhteyden olevan yli kuusi tuntia myöhässä! Voimia vain pitkiä matkoja matkustaville.

Vuodenvaihteen jälkeen ystäväni piti tulla toisesta kaupungista vierailulle. Juna kyyditsi hänet onnellisesti ensimmäiselle vaihtopisteelle, jossa selvisi jatkoyhteyksien peruuntuneen. Hän joutui matkustamaan seuraavalla junalla takaisin kotiinsa. Miksei tällaisesta jatkoyhteyksien puuttumisesta tiedotettu mitenkään?

Myös linja-autoliikenne on aiheuttanut itselleni vaivaa tämän talven aikana. Onhan ymmärrettävää kuljettajan ajelevan varovaisesti lumituiskussa ja liukkailla teillä. Matkustajien turvallisuuttahan hän vain ajattelee. Muutaman minuutin aikataulusta myöhästyminen turvallisuuteen vedoten on ihan ok. Mutta miten pitäisi suhtautua vuoroon, joka tulee 15 minuuttia myöhässä kahden kilometrin päästä? Ja ulkona on -28 astetta pakkasta. Ei paljon naurata siinä vaiheessa.

Miten tulisi suhtautua sellaiseen vuoroon, jonka ilmoitetaan lähtevän liikkeelle aikataulusta kuusi minuuttia jäljessä, mutta joka lähteekin liikkeelle vain kolme minuuttia myöhässä? Eli siis kolme minuuttia etuajassa. Pysäkille hyvissä ajoin saapuvat matkaajat lähtevät käymään kaupassa ja ajoittavat paluun hyvin katsellakseen kaukana menevän linja-auton takavaloja kiroillen. Seuraava yhteys lähtee vasta puolen tunnin kuluttua. Ja pian ilmestyy luonnollisesti valotaululle ilmoitus vuoron viiden minuutin viivästymisestä.

Miten tulisi suhtautua sellaiseen linja-autoon, joka ei tule ollenkaan? Matkustaja tallustelee hyvissä ajoin kirpeässä pakkassäässä pysäkille odottamaan. Seuraavan auton tullessa odotteluaikaa on kulunut tosiasiassa 38 minuuttia. Pitäisikö näistä pystyä tiedottamaan jotenkin? Olisi se ainakin inhimillistä. Mukavampaa olisi odotella, jos tietäisi mitä odottaa.

Mielenkiintoisia linja-autohavaintoja voi tehdä, vaikkei istuisi kyydissäkään. Sellaista sekoilua niiden toiminta välillä tahtoo olla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti