keskiviikko 18. heinäkuuta 2012

Kuolema

Kesäkuukausina Suomessa uutisoidaan vuosittain laajasti vesillä ja mökeillä sattuvista hukkumistapauksista ja muista veneturmista, joissa menetetään ihmishenkiä. Yleensä kuolinluvut korreloivat suorasti ilman lämpötilaan. Toivottavasti vuoden 2012 äärisateinen heinäkuu näkyy positiivisena edes joissakin tilastoissa.

Toinen, kenties vähemmälle uutistilalle jäävä, vakava kuolontilasto on tien päältä. Tekstin faktat ovat peräisin Autoliiton Moottori-lehdestä (6/2012), johon on koottu vuoden 2011 kesäkuun kaikki Suomen kuolonkolarit. Moottori julkaisee jokaisessa numerossaan vuoden takaiset henkiä vaatineet onnettomuudet, joiden faktat taas tulevat lehteen tutkijalautakunnilta, jotka selvittävät onnettomuuksiin johtaneet syyt yhdessä poliisin kanssa. Moottorin otsikko kertoo kaiken oleellisen: Tuli kesä ja kolarisuma.

Yleensä traagista palstaa tutkiessa kuolonkolareista kertovat tarinat ja lautakuntien laatimat parannusehdotukset mahtuvat yhdelle aukeamalle. Näin luulin asian olevan heinäkuun numeron (7/2012) lukukerralla. Sivua käännettyä haukoin henkeä. Seuraavat kaksi sivua edelleen täynnä juttuja autoonsa kuolleista. Luulin jo tämän riittäneen ja voin pahoin siitä valtavasta kuolleiden määrästä, jonka olin juuri lukenut. Joukossa monia juuri 18 vuotta täyttäneitä kokemattomia kuljettajia.

Käänsin sivua ja kyyneleet nousivat silmiin. Kolmas aukeama peräkkäin kertoo lohdutonta kieltä heinä-elokuussa kuolleista. Lisäksi tältä aukeamalta vasta alkavat elokuun kuolleet.

Yksi suuri syy autoilukuolemille on vanhoissa autoissa, joiden turvallisuusominaisuudet eivät ole nykyaikaisten ajopelien tasolla. Suomalaiset ajavat keskimäärin 12-15 vanhoilla autoilla, koska järkyttävän kovat autoverot karkoittavat uusien autojen ostajat. Autohan on muutenkin huono sijoitus sen nopean arvon alenemisen takia. Mielummin meillä päin etsitään internetistä tai lehti-ilmoituksista noin viisi-seitsemän vuotta vanha auto, jolla ajellaan noin viisi vuotta ennen nuorempaan vaihtoa. Tällaisella syklillä autokanta vanhenee auttamatta.

Huhtikuun autoveron nosto kiihdytti uusien autojen myyntiä hetkellisesti, totta kai, sillä suomalaiset halusivat poistaa viimeiset mahdolliset "halvat" ajoneuvot. Alkuvuoden piikin jälkeen autokaupoissa on varmasti ollut hieman rauhallisempaa. Jatkossa Suomen autokannan ikä nousee edelleen ylöspäin ja voihan olla, että saamme pian kyseenalaisen tittelin Euroopan vanhimpien autojen kansana. Tällä hetkellähän Suomessa on jo Länsi-Euroopan vanhimmat autot. Ilmeisesti itäblokin maat "voittavat" meidät, toistaiseksi.

Tilastokeskuksen mukaan liikennekuolemien määrä on pudonnut viimeisten vuosien aikana, mutta eikö esimerkiksi vuonna 2011 kuolleet 292 henkeä kuitenkin menetetty turhaan? Mielestäni tuossa luvussa on 292 kuolemaa liikaa. Olisiko tämänkin määrän vähentämiseksi voitu tehdä jotakin? Tulevina vuosina kuolemien määrä todennäköisesti nousee autokannan vanhenemisen myötä. 93% Suomen henkilöliikenteestä kulkee tien päällä, joten suru-uutisia on taas luvassa satoihin koteihin. Vuoden 2012 Volvo kestäisi varmasti isommankin täräyksen paremmin kuin vuoden 1995 Corolla.

Ilta-Sanomien teettämässä kyselyssä suomalaiset tyrmäsivät verouudistuksen. 92%  vastanneista piti päätöstä huonona. Liikenneministerin kanta asiaan oli täysin selkeä. "Vain raha ratkaisee". Sillähän ei luonnollisestikaan ole mitään merkitystä kuoleeko suomalaisia tienpäällä onnettomuuksissa. Jos raha ratkaisee, niin luulisi seuraavan yhtälön miellyttävän älykästä liikenneministeriämme Merja Kyllöstä.

Vuosittain tieliikenteessä loukkaantuvia tai halvaantuvia henkilöitä on noin 6 000. Jos Suomessa ajettaisiin samanlaisilla autoilla kuin Saksassa (ikä 3-5v.), niin tämä sairaalahoitoa vaativien henkilöiden määrä vähenisi 40% ellei enemmänkin. Jos liikenneministeri laskisi 2500-3000 suomalaisen sairaalahoidosta aiheutuvat kulut sekä lisäisi siihen päälle tulevat kustannukset sairaseläkkeistä, kuntoutuksista ja työkyvyttömyyseläkkeistä, niin luulisi autoveron nostamisen olevan hieman maltillisempaa, vaikka sillä muutama euro enemmän vuodessa tienattaisiinkin.

Toinen iso tarvittava muutos Moottori-lehden kuolonkolareita tutkineiden lautakuntien mukaan tuntuu olevan asennepuolen muuttamisessa. Liikennekasvatusta täytyy ehdottomasti alkaa opettaa lapsille jo ennen autokoulua. "Kokematon mopoilija (15v.) ei seurannut liikennetilannetta, eikä noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Taustalla vaikuttivat myös mopoilijan piittaamattomuus sekä elämäntilanne."

Haluaisin vielä haastaa ajattelemaan rattijuoppoutta.

"Kuljettaja oli alkoholin, lääkkeiden ja huumeiden vaikutuksenalainen. Hänellä ei ollut ajo-oikeutta ja hänen asenteensa liikenneturvallisuutta kohtaan oli piittaamaton. Kuljettaja ajoi ylinopeutta." (Moottori 6/2012)

Voi hyvää päivää. Yksi osa kuolonkolareista aiheuttavia kuskeja ovat yllä kuvatun kaltaisia. Silti liikkuvan poliisin määriä halutaan supistaa. Ei valvontaa, ei kiinnijäämisen riskiä. Seuraisiko tällaisesta kiusaus yrittää useammin typeriä temppuja?

Tyypillisesti en kirjoituksissani alennu käyttämään kirosanoja, mutta nyt taidan tehdä poikkeuksen. Jo nyt on perkele! Piittaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä on jo yhden tuopin jälkeen ajamaan lähteminen. Etenkin, jos autokunnassa on muita kyydissä. Yhden tuopin juominen ei välttämättä tarkoita vaikeuksia hallita omaa ajoneuvoa, mutta voiko yhden oluen aiheuttama hienomotoriikan heikkeneminen puolestaan olla syy sille, ettei ehdi väistämään vastaantulevaa väärälle kaistalle ajautunutta toista rattijuoppoa, joka on vetänyt alle lääkkeet ja kylkeen vielä huumeetkin?

32 kuolemaan johtanutta onnettomuutta kesäkuussa 2011 on yli kolme kertaa enemmän kuin maalis-huhtikuussa ja lähes tuplasti enemmän kuin alkuvuoden talvikuukausina. Viisaasti vesillä sanotaan. Sanoisin perään, että käytä sitä järkeä myös maalla ja autotiellä. Etenkin ratin takana on aina suuri vastuu itsensä lisäksi myös kanssamatkustajista sekä muusta liikenteestä.

Turvavyön kiinnipitäminen ei ole loukkaus kuljettajan ajotaitoja kohtaan, vaan fiksu varotoimenpide liikenteessä olevien, muista piittaamattomien autoilijoiden aiheuttamien vahinkojen minimoimiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti