Iso-Britanniassa lämpötila laskee alle kymmenen pakkasasteen. Armeija asetetaan valmiustilaan. Suomessa alokkaat ovat maastossa leirillä. Pakkasta täällä paikoitellen alle -30 astetta.
Ei Suomessakaan silti hyvin mene. Rannikolle iski tänään lumisade. Tarkoittaa liukasta ajokeliä, silloin pitäisi ajaa rauhallisesti. Joidenkin autoilijoiden on varmaan vaikea ymmärtää tätä yhtälöä. Tänään huono ajokeli yhdistettynä kovaan pakkaseen on työllistänyt rajusti Falckin ja Autoliiton Tiepalveluita. Avuntarvitsijoita on tuhansia. Mahtaakohan auttamiskapasiteetti riittää? Lahdenväylä on tukossa ja autoja on penkassa niin monta, ettei ohiajava pysty edes laskemaan niitä!
Sairaaloihin on kuljetettu tänää yli 40 loukkaantunutta, joista osan vammat ovat vakavia. Nopeusrajoituksen näyttäessä 80km/h autoilija ajaa varmasti keskimäärin nopeudella 85-89km/h. Lumisateen alkaessa ja kelin huonontuessa aletaan ajaa rajoituksen mukaisesti. Väärin! Silloin ajetaan hiljempaa. Paljon hiljempaa. Kuinkahan monen lapsen isä tai äiti ei tule tänä iltana töistä kotiin, vaan viettää pari tulevaa yötänsä sairaalassa?
Toinen kysymys, jonka jo esitin, liittyy juuri avun tarvitsijoihin. Saako kaikki apua tarvitsevat avun nopeasti paikalle? Riittääkö kalusto ja henkilöstö? Autoliiton Tiepalvelu voisi olla laajempikin. Tällä hetkellä Suomessa on jäseniä reilu 100 000. Naurettavan pieni määrä kokonaisautoilijoiden massasta. Suhteessa Saksaan (17milj. jäsentä ADACilla) Suomessa pitäisi olla miljoona jäsentä, siis kymmenkertaisesti.
Tiestö on huonossa kunnossa ja korjausvelka on jo toista miljardia(!). Veroja kiristettäessä ryöstökoura käy ensimmäisenä autoilijan kukkarolla. Ei siinä mitään, yhteiskunta pyörii verovaroilla ja kaikki ymmärtää sen. Palkasta voi hyvin mielin maksaa veroja, sillä on jo saanut nauttia hyvästä peruskoulutuksesta ja ilmaisesta kouluruuasta. Mutta. Autoilijoilta kerättiin verontapaisina tuloina 7 miljardia euroa vuonna 2010. Niistä vain 0,8 mirjardia palautui yksityisautoilijoiden hyvinvoinnin parantamiseen. Minne katosivat 6,2 miljardia euroa?
Kerätyistä varoista voisi kunnostaa tiet, joita pitkin muuten kulkee 93% Suomen koko henkilöliikenteestä. Eli vesireiteille, junille ja lentoliikenteelle jää jaettavaksi vain 7%. Tiestöstä kannattaisi pitää huolta.
Kaistojen välisiä kaiteita voisi lisätä. Osa kuolonkolareista syntyy auton ajatumisesta vastaantulijoiden kaistalle ja siitä seuraavasta rajusta törmäyksestä. Taustalla voi olla lääkkeiden väärinkäyttö, rattijuopumus, sairaskohtaus tai rattiin nukahtaminen. Jokaisessa törmäyksessä sattuu myös vastaantulijaa ja näiltä voisi välttyä vilkasliikenteisten teiden välikaiteilla.
Autokanta on keskimäärin 10-15 vuotta vanha, koska autoveron takia meillä ei ole varaa ostaa uusia autoja. Ei edistä turvallisuutta tämä.
Nyt voisi ottaa järjen käteen siellä tienpäällä ja katsoa nopeudet sopiviksi. Nyt voisi ottaa järjen käteen siellä eduskunnassa ja katsoa budjetit sopiviksi. Viiden tähden tieturvallisuus edellyttää loistavia ajoneuvoja, loistavaa tiestöä sekä viiden tähden kuljettajia. Tällä hetkellä mikään osa-alue ei ole kunnossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti